Meta-Narrativa Visual dos 30 Anos do INESC TEC/INESC TEC 30th Anniversary Meta-Narrative

Comics, Watercolours
“Vision is as important as language in mediating social relations, and it is not reducible to language, to the “sign”, or to discourse. Pictures want equal rights with language, not to be turned into language. They want neither to be leveled into a ‘history of images’ nor elevated into a ‘history of art’, but to be seen as complex individuals occupying multiple subject positions and identities.”
– W. J. T. Mitchell, “What do Pictures Want?”
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Projecto realizado no âmbito das celebrações do trigésimo aniversário do INESC TEC.

Este projecto surgiu na sequência da minha tese de Mestrado em Design da Imagem, onde propus demonstrar a legitimidade da banda desenhada enquanto um modo de ficção de design aplicado a contextos reais de grande impacto, como o aparato científico e tecnológico da investigação do INESC TEC, que aqui assumem um papel primordial.

O objectivo consistiu portanto em realizar uma nova “mitologia” sobre o universo conceptual do INESC TEC, por via da criação de uma meta-narrativa visual onde se recorreu a uma retórica visual fundada na história, contribuições e êxitos da organização e dos seus investigadores.

O projecto dividiu-se em duas partes: A criação de um mural e de uma revista de banda desenhada completa com a sua protagonista.

Project comissioned by INESC TEC for the celebrations of its thirtieth anniversary.

This project came into being during my Master Thesis in Image Design, where I proposed to demonstrate the validity of comics as a mode of design fiction applied to real-life contexts of great impact, such as the scientific and technological apparatus of INESC TEC’s research and development, which take center stage in this project.

The goal was to create a new “mithology” about the conceptual universe of INESC TEC, by way of the creation of a visual meta-narrative where we employed a visual rhetoric grounded in the history, contributions and achievements of the organisation and its researchers.

The project was split in two parts: The creation of a mural and of a comic book complete with its protagonist.

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Parte I – Fuga INESC TEC – Uma Visão Diacrónica

 

Meta-narrativa visual onde foi aplicada uma lógica não-linear e um modo hipertextual às histórias das principais áreas de acção do INESC TEC, bem como as inovações e projecções futuras da evolução da investigação e dos projectos desta instituição. Neste sentido, a narrativa visual é simultaneamente objecto discursivo, ficção de design e panegírico. O projecto foi, juntamente com outras peças, apresentado formalmente ao público na exposição “Evidência da Imagem Tecnológica”, patente no auditório principal da sede do INESC TEC.

Poderá consultar mais pormenores sobre esta iniciativa aqui.

Part I – INESC TEC Fugue – A Diachronic Vision

Visual meta-narrative where a non-linear logic and a hypertext element was applied to the histories of INESC TEC’s main areas of action, as well as innovations and future developments from the evolving research and development of this institution. In this regard, the visual narrative is simultaneously a discoursive object, a design fiction and a paean. The project was, along with other art pieces, formally unveiled to the public in the exhibition “Evidence of the Technological Image”, set up at the main auditorium of INESC TEC’s headquarters.

You may view additional details of this endeavour here.

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Levantamento fotográfico por Sofia Motta/ Exhibition photos courtesy of Sofia Motta.

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Sub-narrativa 1 – Imaginação (sobre a Engenharia Informática)/Sub-narrative 1 – Imagination (on Computer Science)

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Sub-narrativa 2 – Criar Pontes (sobre a Inteligência Artificial)/Sub-narrative 2 – Building Bridges (on Artificial Intelligence)

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Sub-narrativa 3 – Equipa (sobre a Robótica)/ Sub-narrative 3 – Team (on Robotics)

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Sub-narrativa 4 – Flexibilidade (sobre as Redes Eléctricas e Sistemas Inteligentes)/ Sub-narrative 4 – Flexibility (on Smart Grids and Electrical Systems)

 

Parte II – ADA – A Epopeia INESC TEC

A narrativa visual iniciada na primeira parte do projecto foi depois expandida e continuada em formato “fanzine”, tendo como protagonista uma personificação do espírito do próprio INESC TEC. Esta parte da história tem também a particularidade de se debruçar sobre outras inovações reais do INESC TEC (Tais como o TURTLE, o ROAZ, o OTUS, o UNEXMIN) e áreas de investigação e desenvolvimento (Tais como a Robótica Marinha, as Energias Renováveis e a Engenharia Bio-médica) que não foram abordadas anteriormente.

Poderá consultar mais informações e descarregar a revista em formato digital aqui.

The visual narrative begun in the first part of the project was later expanded and continued in “fanzine” format, featuring an allegorical protagonist that embodies the spirit of INESC TEC itself. This part of the story also features some more real-life innovations by INESC TEC (Such as TURTLE, ROAZ, OTUS and UNEXMIN) and research and development fields (Such as Marine Robotics, Renewable Energies and Biomedical Engineering) which were not previously depicted.

You may view additional details and download the magazine in digital format here.

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Ilustrador, Designer Gráfico e Artista de BD português. Vive e trabalha no Porto. Illustrator, Graphic Designer and Comics Artist. Lives and works in Porto, Portugal.